کنترل استرس شغلی
ساعت ٧:٥٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢۳ آبان ،۱۳٩٥   کلمات کلیدی: استرس ،کنترل استرس ،استرس شغلی

استرس شغلی چگونه ایجاد می‌شود و راه کنترل آن چیست؟

 استرس هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که باعث کارکرد سریع‌تر قلب می‌شود که نتیجه‌ی آن تنفس سریع‌تر و آزاد شدن انرژیِ بیشتر است. استرس می‌تواند زمانی که نیاز به تمرکز یا انجام یک پروژه‌ی بزرگ دارید، بسیار مفید باشد، ولی استرس بیش از اندازه یا تحت استرس‌ بودن برای مدت زمان طولانی می‌تواند مضر باشد.


مواردی که در زیر آمده از علائم استرس شغلی هستند:

  • مشکلات خواب
  • سردرد
  • عدم تمرکز
  • نارضایتی شغلی و روحیه‌ی ضعیف
  • کم‌طاقتی
  • ناراحتی معده

عوامل مهم ایجاد‌کننده‌ی استرس، باعث فرسودگی شغلی و مشکلات سلامتی می‌شوند.

عواملِ شایعِ ایجادکننده‌ی استرس

رضایت شغلی و عملکرد

اگر شغل‌تان برای شما معنایی ندارد، بیشتر استرس می‌گیرید. آیا نگران چگونگی عملکردتان هستید؟ احساس ناامنی درباره‌ی عملکرد شغلی یک دلیل مهم ایجاد استرس برای افراد است.

شفاف نبودن قوانین کار

اطمینان نداشتن راجع به وظایف‌تان، چگونگی تغییرات شغلی‌تان، یا حتی هدفِ بخش یا شرکتی که در آن کار می‌کنید، می تواند استرس‌زا باشد. اگر شما به چند مدیر گزارش می‌دهید، برقراری تعادل برای انجام خواسته‌های مدیران مختلف نیز، می‌تواند استرس زا باشد.

افزایش مسئولیت

وظایفِ بیشتر در کار استرس‌زاست، شما اگر کار زیادی داشته باشید و در عین حال نتوانید وظایف جدید را رد کنید، استرس می‌گیرید.

عدم کنترل

کسانی که احساس می‌کنند که هیچ کنترلی روی کار خودشان ندارند، احتمال بیشتری دارد که به بیماری‌های مرتبط با استرس دچار شوند.